* اگر شما گروهی مردمی و فعال در حوزه مسائل فرهنگی و هنری هستید:
بهترین راهکار برای بهره مندی از ظرفیت های بی نظیر سازمان فرهنگی هنری برای شما "کانون" می باشد.
در ادامه مختصراً با هویت کانون های مردمی و حوزه های فعالیتی آنها آشنا می شوید.
کانونهای مشارکت مردمی یکی از بازوهای قدرتمند سازمان اند که نقش ویژهای در طراحی و اجرای برنامههای فرهنگی هنری موثر و هم راستا با نیاز و خواستههای شهروندان تهرانی ایفا می کنند.
کانون های مردم نهاد، گروه های غیرسیاسی، غیرانتفاعی و غیردولتیاند که با توجه به توان، ظرفیت و دغدغه مندی در خصوص مسائل و موضوعات پیرامون خود، فعالیتشان را آغاز میکنند. گستره فعالیت کانون ها یا منطقه ای است یا فرامنطقه ای (شهری). فعالیت کانون های شهری توسط مرکز مشارکت های فرهنگی هنری و فعالیت کانون های منطقه ای توسط مدیریت های فرهنگی هنری مناطق و فرهنگسراهای خاص تحت نظارت قرار می گیرد.
مهم ترین اهداف تأسیس کانونهای مشارکت مردمی عبارت است از:
⦁ تقویت احساس تعلق و وابستگی شهروندان به شهر و فرهنگ شهرنشینی
⦁ تقویت و تسهیل هویت یابی اجتماعی از طریق تجربه اندوزی، مسئولیت پذیری و ایفای نقشهای فعال اجتماعی
⦁ تقویت و ارتقای هویت شهروندی و ایفای نقش فعال در برنامههای فرهنگی و اجتماعی و زیست شهری
⦁ زمینه سازی برای شکوفایی استعدادهای بالقوه و خلاقیتهای فردی و گروهی
⦁ غنی سازی اوقات فراغت و افزایش روحیه نشاط اجتماعی در بین مردم
⦁ تقویت و ارتقاء نقش مشورتی و نظارتی شهروندان در سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی شهر تهران
⦁ ایجاد بستر مناسب جهت هویت یابی فرهنگی دربین شهروندان
⦁ ایجاد بستر مناسب جهت تقویت رفتارهای شهروندی و روحیه تعاون و نیکوکاری و نوع دوستی در بین مردم
⦁ تقویت فعالیت های داوطلبانه و مشارکتی، جهت تجمیع سرمایه های اجتماعی و بهره مند شدن ازخلاقیت ها و توانایی های آنان در برنامه های فرهنگی و اجتماعی شهر
گروه کانونها:
کانون های مشارکت مردمی سازمان ذیل 8 گروه کانون به شرح ذیل دسته بندی شده اند؛
⦁ گروه کانون ادب و هنر: پاتوق فرهیختگان، هنرمندان و علاقه مندان به هنر اصیل اسلامی - ایرانی که در جهت ترویج این هنر اصیل و معرفی مفاخر و هنرمندان این سرزمین تلاش می کنند.
محورهای فعالیت: ادبی (شعر و داستان ..)، نمایش، موسیقی، فیلم، هنرهای تجسمی
⦁ گروه کانون اخلاق: پاتوق اندیشمندان و صاحب نظران حوزه فرهنگ و اندیشه که سیر مطالعاتی در زمینه ادیان و مذاهب، تاریخ، تمدن و فرهنگ این سرزمین و ملل مختلف و همچنین معرفی اندیشمندان ومتفکران این عرصه خواهند داشت.
محورهای فعالیت: فرهنگی و مذهبی، قرآنی ، تولید محصول، مناسبتی، کتابخوانی، محیط زیست
⦁ گروه کانون انقلاب (ایران ما): در این گروه کانون، افراد با دغدغه های گوناگون فرهنگی، علمی، اجتماعی گرد هم میآیند و به افراد و گروه های کم توان در این حوزه ها یاری میرسانند.
محورهای فعالیت: خیرین، گروه های جهادی ، فعالان حوزه انقلاب اسلامی
⦁ گروه کانون کسب و کار (توانا): کانون های کسب و کار با هدف ایجاد و تقویت جریان فرهنگی هنری، افزایش آگاهی و اطلاعات در حوزه کارآفرینی و کسب درآمد تأسیس مسشوند.
محورهای فعالیت: کار آفرینی، گردشگری
⦁ گروه کانون سالمندان (جهاندیدگان): هدف این گروه کانون ارج نهادن و بهره مندی از تجربیات فرهنگی اجتماعی جهاندیدگان، توانمند سازی و استفاده از ظرفیت قشر بانوان در حوزه های تاثیر گذار شهری، پرداختن به مسائل مورد علاقه جوانان و گروه های خاص و ... جهت فعالیت است که با هدایت کارشناسان و صاحبنظران این حوزه اهداف تعیین شده دنبال می گردد.
محور فعالیت: سالمندان
⦁ گروه کانون خانواده: گروه کانون خانواده در پی ایجاد بستری مناسب جهت ارتقاء مهارت های فردی،خانوادگی و اجتماعی با استفاده از دانش و تخصص کارشناسان برای علاقه مندان در این حوزه است و فرصتی است تا علاقه مندان با به اشتراک گذاشتن تجربیات گرانبار خود، شاد و موفق زیستن را تجربه کنند.
محورهای فعالیت: بانوان ، نوجوان، جوان، سلامت ، سبک زندگی، ورزش، روانشناسی، معلولین و اقشار خاص
⦁ گروه کانون علم و پژوهش (ثریا): زیستن در عصر ارتباطات و اطلاعات نیازمند داشتن آگاهی نسبت به علم و فن آوری های روز دنیا است. یکی از اهداف گروه کانون علم و فن آوری را شاید بتوان آماده کردن بستری کم هزینه برای ترویج علوم و فن آوری های نوظهور در این عرصه برشمارد.
محورهای فعالیت: نجوم ،علمی، طب سنتی
⦁ گروه کانون فضای مجازی (رسام): تقویت بنیه مهارتی مخاطبان در حوزه تولید محتوا، سواد رسانه ای، آشنایی با محصولات رسانهای – هنری و آموزش در این حوزه از اهداف این گروه کانون میباشد.
محورهای فعالیت: رادیو، رسانه، شبکه های مجازی، تولید محتوا